توسعه پایدار نور و محمودآباد

دست یابی به توسعه پایدار در یک سرزمین مستلزم توجه به ابعاد مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و کالبدی در سرزمین است.

توسعه پایدار نور و محمودآباد

دست یابی به توسعه پایدار در یک سرزمین مستلزم توجه به ابعاد مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و کالبدی در سرزمین است.

روستای ییلاقی کپ

يكشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴ ق.ظ

روستای کپ

کپ دهکده ای است ییلاقی از توابع بخش مرکزی  شهرستان نور استان مازندران .

در رویان جاده فرعی به سمت آبشار آب پری وجود دارد. در پنج کیلو متری از آبشار به دو راهی کدیر -بلده می رسید. مسیر سمت چپ به سمت بلده می رود. ۴۰ کیلو متر بعد از دو راهی بلده در قسمت راست، جاده روستای بسیار زیبایی به نام” کپ ” وجود دارد. کپ از دو قسمت اولیا و سفلی تشکیل شده است. با وجود این که برخی از امکانات مانند آب لوله کشی ، برق و تلفن در این روستا وجود دارد اما مقداری از بافت قدیمی این روستا باقی مانده است .

اهالی روستا با توجه به ارتفاع بالای روستا در ابتدا سکونت دائم در این روستا داشتند ، و به کشاورزی و دامداری مشغول بودند.  اهالی این روستا در سالیان دور بیشتر گندم می کاشتند . با توجه به قدمت بعضی از ابنیه به نظر می رسد قدمت کپ علیا بیشتر بوده و مردم آنها بیشتر کشاورز بودند . خاندان ترک رئیس ، شیخ اعظمی ها ،مقصودی ها ، سادات ، منصوری ها ، مفیدی ها،نصیری ها  ، قاسمی ها ، شریفی ها و خاندان های دیگر از جمله خاندان های ساکن در این روستا هستند ، که از حیث تعداد خاندان های ترک رئیس ، مقصودی ، سادات و شیخ اعظمی ها (اکبرتبار) از عمده جمعیت این روستا را شامل می شوند . بعد از ورود مدرنیزاسیون به ایران این جمعیت به شهرها و روستاهای شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس و محمودآباد پراکنده شده اند . روستای کپ در حال حاضر از یک روستای با فعالیت های کشاورزی و دامداری که در سالیان دور در آن رایج بود فاصله گرفته و تبدیل به یک روستای تفریحی شده است و به دلیل ارتفاع روستا و آب هوای بکر آن اکثر ساکنین آن در فصل های گرم سال برای استراحت به این روستا می آیند. نکته قابل توجه این است که این روستا دارای سرمایه اجتماعی قابل توجهی در چهار شهرستان می باشد . 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی