توسعه پایدار نور و محمودآباد

دست یابی به توسعه پایدار در یک سرزمین مستلزم توجه به ابعاد مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و کالبدی در سرزمین است.

توسعه پایدار نور و محمودآباد

دست یابی به توسعه پایدار در یک سرزمین مستلزم توجه به ابعاد مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و کالبدی در سرزمین است.

۴۱ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

روستای حسین آباد از توابع دهستان میانبند بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران است . ارتفاع این روستا 9 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد است .  این روستا در سال 1385 جمعیتی برابر با 1079 نفر و 268 خانوار می باشد . این آمار در سال 1395 به 1395 نفر و 431 خانوار رسیده است . نسبت جنسی این روستا در سال 1385 برابر با 97.6 بوده و در سال 1395 به 106 رسیده است . به نظر می رسد نسبت جنسی روستا بعد از ده سال رو به تعادل است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۱۷
علی شیخ اعظمی


روستای تاشکو سفلی یکی از روستاهای دهستان میانبند بخش مرکزی شهرستان نور است . این روستا در سال ۱۳۸۵ دارای جمعیتی برابر با ۹۸۸ نفر و ۲۴۱ خانوار بود. جمعیت این روستا در فاصله ۱۰ سال در سال ۱۳۹۵ به ۱۰۸۶ نفر و ۳۲۸ خانوار رسیده است . بعد خانوار این روستا در سال ۱۳۸۵ برابر با ۴ نفر و در سال ۱۳۹۵ به ۳.۳ نفر رسیده است . هرچند که جمعیت روستا افزایش اندکی داشته است ، اما روند کاهشی بعد خانوار در این روستا مشهود است . تعداد مردان روستا در سال ۱۳۸۵ ، ۴ نفر از جمعیت زنان بیشتر بودند اما در سال ۱۳۹۵ تعداد جمعیت زنان روستا پیشی گرفتند و به ۳۰ نفر بیشتر از مردان رسیده است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۱۵
علی شیخ اعظمی


از سمت غرب در خط ساحلی که وارد شهرستان نور می شوید ، روستای هندومرز اولین سکونتگاهی است از آن عبور می کنید . روستای هندومرز در سال ۱۳۸۵ دارای ۳۷۲ نفر جمعیت و در سال ۱۳۹۵ داری ۳۶۲ نفر جمعیت بود . چسبیدگی این روستا به بافت شهر رویان این روستا را تحت تاثیر قرار داده است . این روستا یک روستای خطی در کنار جاده ارتباطی است و بافت روستا در شمال با جاده و در جهات دیگر با اراضی کشاورزی و باغی محدود شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۱۳
علی شیخ اعظمی

روستای کاردگر کلا یکی از روستاهای دهستان ناتل کنار علیا بخش مرکزی شهرستان نور است . متوسط ارتفاع این روستا ۳۰ متر و مساحت تقریبی آن ۲۴ هکتار است. این روستا در سال ۱۳۸۵ دارای ۶۳۶ نفر جمعیت و ۱۴۵ خانوار می باشد . بعد از ۱۰ سال در جمعیت روستای کاردگرکلا در سال ۱۳۹۵ به ۷۴۶ نفر و ۲۳۸ خانوار رسیده است . طی ۱۰ سال ۱۱۰ نفر به جمعیت این روستا اضافه شده است. بعد خانوار این روستا از ۴.۴ نفر در خانوار در سال ۱۳۸۵ به ۳.۱ نفر در خانوار رسیده است . این روستا هم مانند روستاهای دیگر شهرستان کاهش بعد خانوار را نشان می دهد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۱۱
علی شیخ اعظمی

روستای کلین خونی یکی از روستاهای دهستان ناتل کنار علیا بخش مرکزی شهرستان نور است. این روستا در سال 1385 دارای جمعیت 219 نفر و 55 خانوار است. طی 10 سال جمعیت این روستا به 234 نفرو 78 خانوار رسیده است. تنها 15 نفر طی 10 سال به جمعیت روستا اضافه شد. مساحت این روستا تقریبا 16 هکتار است. متوسط ارتفاع این روستا 18 متر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۱۰
علی شیخ اعظمی

روستای زیبای ایزخورده

روستای ایزخورده یکی از روستاهای دهستان ناتل کنار علیا بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران است. روستای ایزخورده به صورت میانگین دارای 38 هکتار مساحت است و در ارتفاع 46 متری از سطح دریا قرار دارد . این روستا در سال 1385 دارای جمعیت 314 نفر و 76 خانوار بود نسبت جنسی در این سال در این روستا برابر بود . اما در سال 1395 جمعیت روستا به 310 نفر و 102 خانوار رسیده است . بعد خانوار روستا از چهار نفر در خانوار به سه نفر رسیده است به همین دلیل جمعیت روستا 4 نفر کاهش داشته اما خانوار روستا دارای افزایش بوده است ، یعنی هر خانوار به دو خانوار تبدیل شده است . نسبت جنسی در این سال به نفع مردان بوده است .
 

با لمس متن زیر می توانید وارد کانال سروش شوید:

کانال سروش دکتر علی شیخ اعظمی


با لمس متن زیر می توانید وارد کانال تلگرام شوید :
کانال تلگرام دکتر علی شیخ اعظمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۰۹
علی شیخ اعظمی

روستای نصرت آباد یکی از روستاهای دهستان ناتل کنارعلیا بخش مرکزی شهرستان نور است. متوسط ارتقاع این روستا ۵۴ و مساحت آن ۱۸.۵ هکتار است.جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۹۷ نفر و ۶۶ خانوار است. طی ده سال در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا به ۲۹۹ نفر و ۱۰۸ خانوار رسیده است . بعد خانوار روستا در فاصله ۱۰ سال از ۴.۵ نفر در خانوار به ۲.۷ نفر در خانوار رسیده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۰۶
علی شیخ اعظمی

روستای حاجی آباد یکی از روستاهای دهستان ناتل کنارعلیا بخش مرکزی شهرستان نور است . این روستا به همراه روستای نصرت اباد در نقطه مرزی بخش های چمستان و مرکزی شهرستان نور قرار دارند . متوسط ارتفاع این روستا از سطح دریاهای آزاد ۵۰ متر است . این روستا در سال ۱۳۸۵ دارای ۳۴۰ نفر جمعیت و ۷۰ خانوار بود. بعد از ۱۰ سال در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا به ۴۰۸ نفر و ۱۱۹ خانوار رسیده است . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۰۴
علی شیخ اعظمی



روستای سیاهکلا تنها روستای دهستان ناتل کنال سفلی بخش مرکزی شهرستان نوربعد از ملحق شدن روستای رستمرود به شهر نور روستای سیاهکلا در دهستان ناتل کنار سفلی تنها ماند. این روستا در سال ۱۳۸۵ جمعیتی برابر با ۴۱۹ نفر و در سال ۱۳۹۵ جمعیتی برابر با ۴۱۸ نفر داشت. جمعیت روستا در فاصله ۱۰ سال ثابت مانده است . اما تعداد خانوار روستا در فاصله ۱۰ سال از ۱۰۵ خانوار به ۱۴۴ خانوار رسیده است . این افزایش حانوار در عین ثابت بودن جمعیت نشان دهنده کاهش بعد خانوار است . به این صورت که در سال ۱۳۸۵ بعد خانوار روستای سیاهکلا ۳.۹ نفر در خانوار بوده و در سال ۱۳۹۵ به ۲.۹ نفر در خانوار رسیده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۱:۰۲
علی شیخ اعظمی



شهرستان نور طبق آخرین سرشماری رسمی نفوس و مسکن کشور در سال 1395 دارای 224 آبادی و 171 چاه عمیق و نیمه عمیق است . این شهرستان دارای 10 قنات ، 217 چشمه دائمی و 47 چشمه فصلی است. تعداد رودخانه های دائمی که کشاورزان از آب آن از طریق پمپ دیزلی یا الکتروپمپ  استفاده می کنند 5 رودخانه و رودخانه فصلی نیز یک رودخانه است . این شهرستان دارای 45 آب بندان برای آبیاری اراضی کشاورزی است . 100 روستا از روستا های شهرستان نور برای کشاورزی از آب رودخانه های دائمی از طریق نهر و کانال استفاده می کنند ، و به همین ترتیب 30 روستا از رودخانه های فصلی بوسیله  طریق نهر و کانال ، 4 روستا از رودخانه های دائمی بوسیله  موتور پمپ دیزلی یا الکتروپمپ ، 1 روستا از رودخانه فصلی بوسیله طریق موتور پمپ دیزلی یا الکتروپمپ ،4 روستا از سد های بتنی یا خاکی بوسیله طریق نهر و کانال ،  63 روستا هم از سایر روشها مانند برکه ، آبگیر طبیعی ، زهکشی چاه های سطحی و غیره برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده می کنند . متاسفانه با این منبع آب سرشار که مدیریت نمی شود و گاهی اوقات با توجه به این همه منابع آب ، کشاورزان در شهرستان نور در تأمین منابع آب دچار می شوند.  این یک پتانسیل  بالقوه در شهرستان نور است که اگر تبدیل به بالفعل شود و بتوان در راستای قدرت بخشی به اقتصاد شهرستان از آن استفاده شود می تواند هم برای کشاورزان و هم برای بخش گردشگری شهرستان فواید زادی داشته باشد .   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۰:۱۰
علی شیخ اعظمی